
193

УДК	 94(497.11)"1941/1945"(049.2)
	 001.3:050.486(497.11)(049.2)

DOI	 https://doi.org/10.31212/tokovi.2020.3.jan.193-207
Научна критика и полемика
Примљена: 10. 6. 2020.
Прихваћена: 1. 10. 2020.

Zoran JANJETOVIĆ
Institute for Recent History of Serbia, Belgrade

kokanzokan@yahoo.com

On Lists, Indexes, and Quality: Is there a Connection?

Abstract: Starting from the argument-based critique of one of 
the papers indexed in the Web of Science Core Collection, the 
article examines if there is a connection between quality of works, 
journals in which they are published, lists in which these journals 
feature and indices that list these articles, advertising authors 
who often do not deserve it. The paper deals with the untoward 
consequences of such a short-sighted practice and argues in favor 
of a constant revision of the lists and indices supported by the 
Ministry of Education, Science, and Technological Development 
of the Republic of Serbia, thus increasing the relevance of the 
lists and indexes applied as yardsticks of academic achievement. 

Key words: Journals, Lists, Indexes, Methodology, Forced Labor

A scurry for publishing in journals that are on some of the famed 
lists that bring the author coveted points, has started in our historiog-
raphy during the last couple of years. This mania (that has already been 
summarized by Western wits as publish or perish) was not invented in 
Serbia, but was imported alongside the lists of recommended journals 
and prestigious indices. Like so many things we take over from the “whole 
wide world,” these were sometimes taken mechanically and without due 
consideration to what extent these lists and indices are adequate to our 
needs and possibilities. This concerns above all journals from the hu-
manities and indices that list the published papers in the humanities. 
There is no need to explain that the lists drawn by commercial Western 
publishers need not automatically be relevant for our scientific com-
munity, or at least for its humanist section. Therefore, supplementing, 



194

ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ  3/2020. 193–207

changing, and constantly revising these lists is a serious task that should 
be approached with a great deal of caution. Advising our researchers to 
publish in journals incompetent for topics of their research, can cause 
manifold damages. Matching otherwise good journals with topics their 
editors do not know much about and therefore cannot chose right ref-
erees to, ensure a quality control of the submitted articles, can damage 
the reputation of these journals on one hand, and bring points and pub-
licity to authors who maybe do not deserve them by putting them on in-
dices that help establish scholars’ reputations. This in turn can lead to 
them being favored over others who may be better when it comes to ap-
plying for project funding, grants, research, or teaching jobs etc. At the 
same time, such unsound articles and studies contaminate the academ-
ic space with unreliable results that are later on taken for granted and 
“copied and pasted” by less knowledgeable authors who rely solely on 
the reputation of the journals, where the papers they quote had been 
published, or on the indices on which they had been listed. All this is 
clearly contrary to the intentions of those who make or apply lists and 
indices and certainly also to the intentions of the Ministry of Education, 
Science, and Technological Development of the Republic of Serbia.

The so-called “predatory” journals are another problem: they prey 
on scholars from their e-mail mailboxes, offering their “services” for a hand-
ful of dollars. Some scholars, less informed about the journals on the of-
ficial lists of the Ministry, or those seeking an easy way to publish, might 
be tempted to accept their offers, misleading in turn, their readers into 
overrating the journal in which the article was published. As an illustra-
tion, we shall make a brief review of the article by Marija Obradović and 
Nada Novaković entitled: Milan Nedic’s Quisling Regime and Forced Labor 
in Serbia from 1941 to 1944 , which appeared in the E-Journal Internation-
al and Comparative Labor Studies, VIII, 3, 2019, published by the ADAPT 
University Press. This article was chosen for two reasons. First, because 
it was indexed in the Web of Science Core Collection, which would imply 
that it not only possesses exceedingly high quality, but that it has been 
published in a journal acknowledged as very good. Second, this particu-
lar paper was chosen because it writes about a topic that this author has 
dealt with many times and knows very well. We felt it would be neither 
fair nor wise to choose an article from a field about which we know little 
or nothing, in order to substantiate the views we seek to promote. 

Although the journal in which it appeared is not on the list of the 
Serbian Ministry of Education, Science, and Technological Development, 



195

Zoran JANJETOVIĆ ON LISTS, INDEXES, AND QUALITY: IS THERE A CONNECTION?

the paper in question was indexed in the Web of Science Core Collection, 
so one would expect the journal in which it was published to be on the 
highest editorial and academic level. However, already a first glance at the 
article in question shows that it is not so. Namely, in the abstract of the 
above quoted article, in the passage entitled Purpose, it says: “The study 
aims to substantiate the approaches and principles of forming and reg-
ulation (sic) of a model of social and labor relations of Kazakhstan ade-
quate to the modern conditions of economic development.” The rest of 
the abstract deals with the same topic concerning conditions in Kazakh-
stan. As key words, the following are adduced: Social and Labor Relations, 
Kazakhstan, Model, Labor Market Institutions, Social Partners.1 Obvious-
ly, it is an editorial error, i.e. someone supplied the article by Marija Ob-
radović and Nada Novaković with the wrong abstract. To be sure, these 
things happen sometimes, but it is hardly admissible in a journal that as-
pires to be among the leading ones. However, if such obvious slips hap-
pen to a journal, the ministry should re-examine the value of the results 
published in it. Although this particular journal is not on the ministry’s 
list, the fact that the paper in question was indexed in the Web of Science 
Core Collection could establish an ambiguous connection with the min-
istry’s intentions i.e. the article could mislead readers into believing that 
the journal in question is on the Ministry’s list. 

Even if we accept that mistakes like the ones mentioned above 
sometimes happen and are forgivable, it is much harder to accept the con-
tent of the article itself that indicates that the reviewers (who presuma-
bly have read the text and approved it for publication) do not know much 
about the subject of the article they had reviewed. In a much more sub-
stantial way this should disqualify such a journal as a source of articles to 
be indexed in the Web of Science Core Collection. 

Let us now turn to the article itself. What is the problem with it? 
Briefly, the paper we have chosen for our spot-check contains a number 
of methodological errors, as well as factual mistakes that are due to its 
methodological shortcomings. The first methodological error is a viscer-
al ideological slant inadmissible in a historiographical work aspiring to 
be scholarly.2 The authors prove their ideological bias already in the first 

1	 Marija Obradović, Nada Novaković, “Milan Nedic’s Quisling Regime and Forced La-
bor in Serbia from 1941 to 1944“ , E-Journal of International and Comparative Labo-
ur Studies 3/2019, 86.

2	 Indeed, the authors give the first hint of this already in the wording of the title by 
using ideologically-laden term Quisling regime (without explaining the choice), in-
stead of a more general and ideologically neutral, collaborationist regime (or gov-



196

ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ  3/2020. 193–207

sentence: “Revisionist narratives are currently highly present in the his-
toriography of Serbia.” This is followed by the next claim that the main di-
rection of that revisionism is aimed at denying the collaborationist nature 
of the movement of Draža Mihailović (i.e. the Chetniks) and the “quisling 
administration” of Milan Nedić.3 Since these are serious accusations, one 
would expect them to be reinforced by at least several titles in the foot-
notes. However, the authors do not offer a single one,4 whereas, for some 
reason, the reviewers and editors have chosen to take them at their word 
– which should not be the trait of top-notch academic journals. To make 
things worse, throughout the text, the authors put forward claims and data 
that are not substantiated by any archival document or historiographical 
title. This reduces to a high degree the scholarly credibility of the article 
since historiography is not literary story-telling where the author enjoys 
the implicit trust of the benevolent reader. 

Mentioning in the introductory part the court trials aimed at reha-
bilitating the Chetniks and Draža Mihailović, the authors also mention the 
canonization of Bishop Nikolaj Velimirović, whom they accuse of having 
been the “founder of the political ideology of St. Sava nationalism, which 
was the basis for the fascist organization called Zbor, headed (sic) by Dim-
itrije Ljotić.” Both claims are debatable. It is true that Nikolaj Velimirović 
used St. Sava to depict Serbian nationalism as the oldest in Europe,5 but he 
was neither the first, nor the only one to connect that particular saint with 
Serbian nationalism.6 Much more problematic is the claim that this Ser-
bian nationalism was the basis of the “fascist organization, Zbor” Histori-
ans differ about whether Zbor was a fascist or just an extreme right-wing 
organization.7 What is certain is that although he was a nationalism-con-

ernment). However, this is within limits of the acceptable, since the choice of the ti-
tle is rather a matter of taste. 

3	 Ibid.
4	 To tell the truth, there are works that really seek to change the image of Draža Mi-

hailović, the chetniks, Milan Nedić and other whom the historiography of the socia-
list era simply labeled as quislings, but as a rule these are memoirs and publicists 
works, while works with academic pretensions and at the same time “revisionist” 
tendencies (as the authors perceive them) are few. 

5	 Николај Велимировић, Национализам светог Саве, (Београд: Мала народна 
библиотека, 1994), 8.

6	 Geert Van Dartel, “Nationalities and Religion in Yugoslavia“, Yearbook of European 
Studies 5/1992, 5; Холм Зундхаусен, Историја Србије од 19. до 21. века, (Београд: 
Clio, 2008), 318.

7	 For diverging opinions cf.: Branislav Gligorijević, „Osobenosti fašizma u Jugoslaviji 
dvadesetih godina“, Marksistička misao 3/1986, 35, 41; Branislav Gligorijević, „Poli-
tički pokreti i grupe s nacionalsocijalističkom ideologijom i njihova fuzija u Ljotiće-



197

Zoran JANJETOVIĆ ON LISTS, INDEXES, AND QUALITY: IS THERE A CONNECTION?

scious Serb, Dimitrije Ljotić was a Yugoslav nationalist. For that reason 
there were some Yugoslav-oriented Croats and Slovenes who were active 
in his movement. Ljotić turned to purely Serbian nationalism during the 
occupation of Serbia in World War II when it was forbidden to even men-
tion Yugoslavia: at the end of the war he tacitly reverted to his Yugoslav 
convictions since the situation allowed it once again.8 

The authors write further that the administration of Milan Nedić 
(whose name is always, for reasons unknown, misspelled as Nedic,9 al-
though one would expect to find the correct spelling and grammar in the 
top-notch journal)10 was guilty of war crimes and 150.000 deaths.11 With 
such a statement the authors proved their aversion to objectivity and their 
penchant for ideological and unproven claims. Although the Nedić gov-
ernment did take part in war crimes, most of them were committed by 
the occupying forces and German troops, who played the key role in the 

vom ’Zboru’“, Istorijski glasnik 4/1965, 35–83; Todor Kuljić, Fašizam. Socioliško-isto-
rijska studija, (Beograd: Nolit, 19872), 228–252; Жарко С. Јовановић, Неостварени 
ратни циљеви Драже Михаиловића у Србији 1941–1945, (Београд: Институт за 
новију историју Србије, 2001), 71; Василије Драгосављевић, „Идеолошки утицаји 
европског фашизма на ЈНП Збор (1934–1940)“, Историјска трибина младих 
сарадника, (Београд: ИНИС 2013), 93–108; Who Were the Fascists. Social Roots of 
European Fascism, eds Stein Ugelvik Larsen, Bernt Hagtvet, Jan Petter Myklebust, 
(Bergen, Oslo, Tromsø: Universitetsforlaget 1980); Stanley G. Payne, A History of 
Fascism 1914–1945, (London, New York: Rutledge 2003), 15, 186–190, 325. It sho-
uld also be kept in mind that there is no generally accepted deffinition of fascism. 
(Cf. Comparative Fascist Studies. New Perspectives, ed. Constantin Iordachi, (London, 
New York: Taylor and Francis Ltd, 2010), VIII, 1; Payne, A History of Fascism, 461; 
Mikloš Lacko, „Fašizam u istočnoj i srednjoj Evropi. Prilog opštoj definiciji fašizma“, 
Marksistička misao 3/1986, 123)

8	 On Ljotić cf. works by this author where extensive bibliography of writings, both fa-
vorable and unfavorable for Dimitrije Ljotić and the Zbor, are to be found: Zoran Ja-
njetović, Collaboration and Fascism under the Nedić Regime, (Belgrade: Institut za 
noviju istoriju Srbije, 2018), 122–144; Zoran Janjetović, “Dimitrije Ljotić – ein antieu-
ropäischer Europäer unter jugoslawischen Politkern” , Attraktionen und Irritationen. 
Europa und sein Südosten im langen 19. Jahrhundert, ed. Harald Heppner, (Berlin: Pe-
ter Lang 2019), 179–194; Zoran Janjetović, „Dimitrije Ljotić and World War II“, Isto-
rija 20. veka 1/2018, 93–118. True enough, some of Ljotić’s followers were prima-
rilly Serbian nationalists (especially during WWII), but it is also true that some two 
hundred pro-Yugoslav Croats, certain number of Slovenes, Bosnians and others fo-
ught within his Serbian Volunteer Detachments. 

9	 Letters č, ć, đ, š are always missing in the main text, even though they do appear in 
the footnotes.

10	 This goes for a text in any language, regardless of the country where a journal appe-
ars. The article we chose to examin contains quite a few linguistic mistakes, some 
of which are visible in the quotations we adduced. We chose just to mark them with 
„sic“, without further comment.

11	 Obradović, Novaković, “Milan Nedic’s Quisling Regime“, 86.



198

ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ  3/2020. 193–207

oppression of occupied Serbia.12 As for the number of dead, the authors 
showed that they took it over from official data sanctified by the post-war 
Yugoslav authorities. Here too they showed the tendency either to take 
the easy way, or accept what appealed to them ideologically. As in several 
other places, the authors uncritically accept the official numbers reached 
by the State Commission for Establishing Crimes of the Occupiers and 
their Abettors and its branches in the then Yugoslav republics, disregard-
ing the fact that these commissions were acting under the most unfavora-
ble circumstances, working against the clock and not primarily with the 
aim of establishing the historical truth, but gathering data necessary for 
putting forward Yugoslavia’s reparation claims (the higher, the better).13 
This by no means implies that the crimes on which the commissions col-
lected data did not happen, but that the numbers of victims,14 and some-
times even the identity of the perpetrators were dubitable. 

Apart from the ideological partisanship, the main methodologi-
cal error of the authors lies in the fact that they did not use some of the 
most relevant works dealing with their subject matter. As a consequence, 
they mixed up facts, showed bias, and drew the wrong conclusions. Thus, 
in footnote 3 on page 87, the authors cite some really relevant works, but 
then they never quote them again.15 If they had really used them, the au-
thors would have avoided a number of factual mistakes that will be men-
tioned below. In this context, as an inadmissible methodological slip, we 

12	 On the leading role of the German authorities and troops in repression cf.: Venceslav 
Glišić, Teror i zločini nacističke Nemačke u Srbiji 1941–1944, (Beograd: Rad, 1970); 
Ben Shepherd, Terror in the Balkans. German Armies and Partisan Warfare, (Harvard: 
Harvard University Press, 2012); Valter Manošek, Holokaust u Srbiji. Vojna okupaci-
ona politika i uništavanje Jevreja 1941–1942, (Beograd: Službeni list, 2007). 

13	 Zoran Janjetović, “Devisen statt Entschädigung. Die Wiedergutsverhandlungen zwis-
chen der Bundesrepublik und Jugoslawien“, Die Grenzen der Wiedergutmachung. Die 
Entschädigung für NS-Verfolgte in West- und Osteuropa 1945–2000, eds Hans Gün-
ter Hockerts, Claudia Moisel, Tobias Winstel, (Göttingen: Wallstein Verlag, 2006), 
633–644. Thus Yugoslavia proffered the number of 1.3 million dead, that was later 
on raised to 1.7 million by Tito himself. In fact, these were calculated demographic 
losses, and not actual war-related deaths. (Cf.. Vladimir Žerjavić, Population Loses in 
Yugoslavia 1941–1945, (Zagreb: Dom i svijet, 1997), 55)

14	 Thus, paradoxically, the State Commission for Establishing Crimes of Occupiers and 
their Abettors found that during the whole wartime occupation 16.500 people had 
worked at Bor, whereas the documents from 1943 show that 20.000 worked at Bor 
during that year alone. (Cf. Zoran Janjetović, „U skladu sa nastalom potrebom“ ... Pri-
nudni rad u okupiranoj Srbiji 1941–1944, (Beograd: Institut za noviju istoriju Srbije, 
2012), 212–213)

15	 Above all the following works: Živko Avramovski, Treći rajh i Borski rudnik, (Bor: 
Muzej rudarstva i metalurgije, 1975); Janjetović, „U skladu sa nastalom potrebom“. 



199

Zoran JANJETOVIĆ ON LISTS, INDEXES, AND QUALITY: IS THERE A CONNECTION?

must mention the non-use of the book by Karl-Heinz Schlarp (that was 
not even mentioned), the major work on Serbia’s economy in WWII.16 Al-
though Schlarp did not deal extensively with forced labor, the data he sup-
plied on the work force, prices, wages, productivity, etc., explain the con-
text in which “mandatory” (i.e. de facto forced) labor was performed. The 
authors quote only in one place the monograph by Dragan Aleksić on the 
same topic, in which the best pages were devoted precisely to the labor 
force.17 They also do not quote the article by the same author devoted ex-
clusively to forced labor,18 whereas they refer to another one only indi-
rectly by mentioning the collection of papers where it was published19 – 
which is methodologically negligent, to say the least. On the other hand, 
the authors quote in 14 places the book by Milan Borković, Kontrarevolu-
cija u Srbiji.20 This massive work,21 despite being encumbered by ideolog-
ical ballast, retains its value, but it devotes only 2.5% of the whole text to 
economic matters – including forced labor.22 This hardly makes it so rel-
evant as to be quoted 14 times in an article on forced labor. The situation 
is similar to the paper The Exploitation of Foreign Labor by Germany pub-
lished by the International Labor Office in Montreal in 1945,23 which was 
cited no less than seven times. When it comes to contemporary sources, 
it would have been methodologically much sounder (and therefore aca-
demically much more fruitful) to quote first-hand German and not sec-
ond-hand foreign sources. One could cast doubt on the reliability of the 
information gathered in such a short time and sent across the Atlantic 
– but the authors never asked themselves that question. It would have 
been better if the authors had used at least some of the modern works on 

16	 Karl-Heinz Schlarp, Wirtschaft und Besatzung in Serbien 1941–1944. Ein Beitrag zur 
nationalsozialistischen Wirtschaftspolitik in Südosteuropa, (Stuttgart: Franz Steiner 
Verlag ,1986).

17	 Драган Алексић, Привреда Србије у Другом светском рату, (Бeоград: Институт 
за новију историју Србије, 2002).

18	 Dragan Aleksić, „Problem radne snage u industriji i rudarstvu Srbije u Drugom svet-
skom ratu“, Tokovi istorije 3–4/1997, 89–110.

19	 It is the article by Dragan Aleksić, „Prinudni rad u Srbiji u Drugom svetskom ratu“, 
Logori, zatvori i prisilni rad u Hrvatskoj/Jugoslaviji 1941–1945, 1945–1951, ed. Vla-
dimir Geiger, (Zagreb: Hrvatski institut za povijest, 2010), 132–149.

20	 Milan Borković, Kontrarevolucija u Srbiji. Kvislinška uprava u Srbiji 1941–1944, I–II, 
(Beograd: Sloboda, 1979).

21	 The work has 769 pages of main text in two volumes.
22	 Cf. Zoran Janjetović, “The Exploatation of Economy and Manpower in the Territory of 

Yugoslavia during the Second World War. Historiographical Overview. Results and 
Pending Research“, Südost-Forschungen 77/2018, 259.

23	 The Exploatation of Foreign Labour by Germany, (Montreal: International Labor Office, 
1945).



200

ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ  3/2020. 193–207

forced labor24 that offer a broader picture of the phenomenon based on 
World War II primary sources. It is difficult to discern if negligence, ideo-
logical bias, or both, are responsible for such extensive use of Borković’s 
book and the above mentioned paper, with disregard for more relevant 
literature and better primary sources. In any case, their disregard for ba-
sic academic methodology leads to faulty results – which in turn sheds 
poor light on the authors, their work, and last but not least, the journal 
in which it was published,25 since its editors should have warned the au-
thors of the shortcomings of their paper. Consequently, it also sheds poor 
light on the Web of Science Core Collection. 

Having briefly pointed to the main methodological weaknesses of 
the article in question, we shall now turn to the factual errors caused by 
the disregard for professional methodology.26 Thus, the authors claim on 
page 90 that the Organization Todt ran the Bor mining complex. This claim 
is incorrect since the mine was owned by a consortium of German com-
panies.27 The authors made an even bigger mistake by inventing the com-
pany with the name Todtbor (sic!). This came about because they utilized 
the already mentioned paper The Exploitation of Foreign Labor by Germa-
ny – which is an excellent example of what results sloppy methodology 
brings. To make things worse, the authors contradict themselves claim-
ing on page 102 that Bor and the major metallurgical installations were 
run by the Bor-Kupferbergwerk. This claim is also not completely true. 
In fact it was a company called Bor Kupferbergwerke und Hütten AG that 
was created in the spring of 1944 after long negotiations between sever-
al interested companies.28 If the authors had really used the works cited 
in their bibliography, such an oversight would not have crept in.

On page 91 the authors claim the collaborationist administration 
had been set up with the task of “suppressing the Partisan national-liber-

24	 Cf. a brief bibliography of major works: Karsten Linne, Florian Dierl, „Einleitung“, Ar-
beitskräfte als Kriegsbeute: Der Fall Ost- und Südosteuropa 1939–1945, eds Karsten 
Linne, Florian Dierl, (Belin: Metropol, 2011), 7–9.

25	 The journal in question is not a general historical journal, but a fairly specialized one, 
so one would expect its editorial bord to be better informed of their field of experti-
se. 

26	 We will not dwell on German spelling mistakes such as Stab Generalbevollmactigg-
ten fur Wirtschaft in Serbien in stead of Stab des Generalbevollmächtigten für Wirt-
schaft in Serbien, although they too should have been the concern if not of the authors, 
than of the editors of the journal that aspires to prominence in its field. Obradović, 
Novaković, “Milan Nedic’s Quisling Regime“, 95.

27	 Avramovski, Treći rajh i Borski rudnik, 82.
28	 Ibid, 107–130.



201

Zoran JANJETOVIĆ ON LISTS, INDEXES, AND QUALITY: IS THERE A CONNECTION?

ation movement” and “mobilizing all of Serbia’s economic potentials with 
the aim (sic) of supporting Nazi Germany’s war effort.” While the second 
part of the sentence is true, the first one is not since the collaborationist 
administration in the form of the Council of Commissars, headed by Milan 
Aćimović, was installed on April 30, 1941, i.e. more than a month before 
the partisan uprising started. Small wonder that the authors – having de-
clared their ideological colors at the very beginning – read such content 
into the historical facts.

In keeping with communist historiography, which tended to de-
pict living conditions of ordinary people in even bleaker colors than they 
actually were, the authors cite on page 93 the prices of basic foodstuffs 
in mid-1942: again, quoting no source. That is only one side of the prob-
lem. The other is the consequence of the above discussed methodologi-
cal shortcomings. Thus the authors claim a kilogram of flour cost 400 di-
nars in July of 1942, whereas Schlarp, quoting German documents, gives 
the prices at 70 dinars in May of 1942 and at 300 dinars in May of 1943 
– on the free (i.e. gray) market.29 This raises the question of the relevance 
of the data concerning the prices and wages that the authors quote, and 
whether they even correspond to the facts. It is similar with the number 
of Serbian laborers working in Germany during World War II. On page 96 
the authors (wrongly citing the page number) refer to a statement that Ta-
nasije Dinić made to the communist investigators after the war, when he 
claimed that more than 150,000 people had been sent to work in the Re-
ich.30 They accept this number uncritically, even though the State Commis-
sion for Establishing the Crimes of the Occupiers and their Abettors (whose 
findings they take for Gospel truth in other places) established that 80,000 
people from Serbia had been sent to work to Germany.31 On page 98, the 
authors quote Barbara Wiesinger, who claims that 161,000 forced labor-
ers were recruited on Serbian territory. They accept this claim too with-
out comment. Had they utilized Schlarp’s book, they would have seen that 
the highest number of laborers from Serbia (voluntary and forced) was 
65,743.32 Thus, the number of 161,000 laborers could have been rough-
ly correct only if the POWs, who had also been used for forced labor, had 
been counted. Unfortunately, the authors pay no attention to such finess-
es and do not try to establish the truth. 

29	 Schlarp, Wirtschaft und Besatzung, 366. 
30	 Borković, Kontrarevolucija, II, 64.
31	 Nikola Živković, Ratna šteta koju je Nemačka učinila Jugoslaviji u Drugom svetskom 

ratu, (Beograd: Institut za savremenu istoriju, 1975), 167.
32	 Schlarp, Wirtschaft und Besatzung, 210.



202

ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ  3/2020. 193–207

Probably the best example of how little – due to faulty methodol-
ogy and superficiality – the authors know about their subject matter can 
be found on page 102. It reads: “The international labor camp Borski Rud-
nik, was a type of prison set up by the German occupying forces in Serbia 
during the Second World War for political opponents, members of certain 
ethnic and religious groups and civilians from Serbia and enslaved Eu-
rope...” The Borski Rudnik international labor camp never existed: labor-
ers were held in 33 camps bearing mostly the names of German towns.33 
The camp the authors probably had in mind was the penal camp near the 
monument in Bor where political prisoners and fugitives from “mandato-
ry labor” were held. The problem is that the authors did not delve deeper 
into their subject so the difference between the so-called “mandatory la-
bor” – which was also forced but was performed under somewhat more 
lenient conditions and was depicted as a civic duty by the collaborationist 
authorities – and what was officially called “forced labor” and was official-
ly a form of punishment, was lost on them. The fact that the authors were 
not quite certain what they were writing about is proven by mentioning 
the TOT Organization camp on page 110. No doubt, they had in mind the 
Todt Organization, the very same one they mentioned in the wrong con-
text on page 90. This way, due to the authors’ sloppiness, the less knowl-
edgeable reader could presume that TOT is some kind of unexplained ac-
ronym.34 Just who the Schmiots (sic!) were, who, according to the authors, 
ran the TOT camp (sic), the present author could not find out in any rel-
evant handbooks on the Third Reich,35 or in reference books on charac-
ters from classical mythology, or even from the works of J.R.R. Tolkien.36 

The list of mistakes could go on and on, but since we chose this 
article only as a spot-check, those already mentioned suffice to show the 
quality of this paper. As we have said in the beginning, it is not our inten-

33	 Živković, Ratna šteta, 173–174.
34	 The Todt Organization was named after its founder Fritz Todt (1891–1942).
35	 Cf. James Taylor, Warren Shaw, A Dictionary of the Third Reich, (London: Graf-

ton, 1988); Friedman Bedürftig, Drittes Reich und Zweiter Weltkrieg. Das Lexikon, 
(München, Zürich: Pieper, 2004).

36	 Cf. Larousse Encyclopedia of Mythology, (London: Batchworth Press Ltd., 1959); Ar-
thur Cotterell, Die Enyzklopädie der Mithologie, (Reichelsheim: Edition XXL GmgH, 
2000); J.R.R. Tolkien Encyclopedia. Scholarship and Critical Assessment, ed. Michael D. 
C. Drout, (Abington: Taylor and Francis Ltd., 2006); David Day, Tolkien. The Illustrat-
ed Encyclopedia, (New York: Touchstone, 1993). A caveat is in place here: the field of 
mythology and literary genre called fantasy is ever-expanding and lies, in any case, 
beyond this author’s field of expertise, so maybe the Schmiots will be identified by 
some future researcher. 



203

Zoran JANJETOVIĆ ON LISTS, INDEXES, AND QUALITY: IS THERE A CONNECTION?

tion to dwell on this particular article that does not deserve special atten-
tion, but rather to use it in order to point out to the quality of the journal 
in which it was published and consequently of the Web of Science Core 
Collection that indexed this article despite its doubtful academic quali-
ty. This poses the question of the overall quality of other journals on the 
lists recommended by the Ministry. This concerns especially those dealing 
with temporally, geographically, academically, etc. highly diversified hu-
manities; researchers in natural sciences, engineering, and medicine will 
find it hard to fob off shoddy works since their fields of research share 
the common sets of knowledge throughout the world. However, we must 
stress that we do not wish to imply that the lists used by the Ministry are 
necessarily flawed, but rather to suggest that they be checked for possi-
ble “rotten apples.”

We believe that the example we have dealt with in this article 
proves clearly enough that the lists of relevant journals and indices, de-
spite a number of journals and works of undoubtedly good quality on the 
lists and indexes supported by the Ministry, is in need of constant moni-
toring and revising. The example we chose to adduce was one of the au-
thors having only a limited knowledge of their subject, publishing their 
paper in a journal whose editors know even less about the topic of the 
article they publish, and of a collection indexing it, which seems to know 
nothing about the quality of either the article, or the journal in question. 
While remaining part of the world-wide academic networks, it is high 
time we stop copying foreign models and turn to making our own, i.e. 
those adapted to our needs and conditions. All our academic disciplines 
and most researchers are mature enough to be able to come up with lists 
of relevant journals (Serbian and foreign) in their respective fields. To be 
sure, this would be a bit harder than just taking over someone’s list and 
supplementing it with a couple of domestic titles, but it would be worth 
the effort. A better and constantly revised list of relevant journals (that 
should certainly include foreign journals too!) would be a better guaran-
tee of the quality of the papers published, which in turn would enable a 
more equitable academic evaluation and financial remuneration. At the 
same time, those doing the evaluation of academic achievements of our 
scholars (especially in the humanities) should take foreign lists and in-
dices with more than one grain of salt – as the spot-check in this article 
has conclusively proved. If our researchers are to be indexed on lists ac-
knowledged in the whole wide world, let it be those who really deserve it.



204

ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ  3/2020. 193–207

Summary

The paper proposes a reexamination of the validity of the various 
lists and indexes of scholarly journals supported by the Ministry of Edu-
cation, Science, and Technological Development of the Republic of Serbia. 
The author feels that the publication of articles in the journals that feature 
on these lists could lead to a wrong evaluation, i.e. that publishing in oth-
erwise good, but for our scientific community irrelevant journals, could 
bring undue points and visibility to certain authors who do not deserve 
them. The very fact that a journal is on a list can mislead less informed 
readers, especially foreign, into taking for granted the results of articles 
published in such journals, spread them around, doing thus a disservice 
to science. In order to illustrate how dangerous papers of spurious qual-
ity featuring on certain lists and indexes can be, the author subjects to 
well-founded critique an article from his field of expertise. Based on that 
example, the author pleads once again for caution and against lending cre-
dence to quality of certain articles just because they had been published 
in a journal featuring on a list or an index. 

Sources and Literature
-- Aleksić, Dragan. „Prinudni rad u Srbiji u Drugom svetskom ratu“. Logori, zat-

vori i prisilni rad u Hrvatskoj/Jugoslaviji 1941–1945, 1945–1951, ur. Vladimir 
Geiger, 133–149. Zagreb: Hrvatski institut za povijest, 2010.

-- Aleksić, Dragan. „Problem radne snage u industriji i rudarstvu Srbije u Dru-
gom svetskom ratu“. Tokovi istorije 3–4/1997, 89–110. 

-- Aleksić, Dragan. Privreda Srbije u Drugom svetskom ratu. Beograd: Institut za 
noviju istriju Srbije, 2002. (cyrillic)

-- Avramovski, Živko. Treći rajh i Borski rudnik. Bor: Muzej rudarstva i meta-
lurgije, 1975. 

-- Bedürftig, Friedman. Drittes Reich und Zweiter Weltkrieg. Das Lexikon. Mün-
chen, Zürich: Pieper, 2004.

-- Borković, Milan. Kontrarevolucija u Srbiji. Kvislinška uprava u Srbiji 1941–
1944, I–II. Beograd: Sloboda, 1979.

-- Comparative Fascist Studies. New Perspectives, ed. Constantin Iordachi. Lon-
don, New York: Taylor and Francis Ltd., 2010.

-- Cotterell, Arthur. Die Enyzklopädie der Mithologie. Reichelsheim: Edition XXL 
GmbH, 2000.

-- Day, David. Tolkien. The Illustrated Encyclopedia. New York: Touchstone, 
1993.

-- Dragosavljević, Vasilije. “Ideološki uticaj evropskog fašizma na JNP Zbor 
(1934–1940)“.  Istorijska tribina mladih saradnika, 93–108. Beograd: Insti-
tut za noviju istoriju Srbije, 2013, (cyrillic)



205

Zoran JANJETOVIĆ ON LISTS, INDEXES, AND QUALITY: IS THERE A CONNECTION?

-- Gligorijević, Branislav. „Osobenosti fašizma u Jugoslaviji dvadesetih godina“. 
Marksistička misao 3/1986, 32–44.

-- Gligorijević, Branislav. „Politički pokreti i grupe s nacionalsocijalističkom 
ideologijom i njihova fuzija u Ljotićevom ‘Zboru’“. Istorijski glasnik 4/1965, 
35–83.

-- Glišić, Venceslav. Teror i zločini nacističke Nemačke u Srbiji 1941–1944. Beo-
grad: Rad, 1970.

-- Janjetović, Zoran. Collaboration and Fascism under the Nedić Regime. Bel-
grade: Institut za noviju istoriju Srbije, 2018.

-- Janjetović, Zoran. “Devisen statt Entschädigung. Die Wiedergutsverhandlun-
gen zwischen der Bundesrepublik und Jugoslawien”. Die Grenzen der Wie-
dergutmachung. Die Entschädigung für NS-Verfolgte in West- und Osteuropa 
1945–2000, eds Hans Günter Hockerts, Claudia Moisel, Tobias Winstel, 633–
666. Göttingen: Wallstein Verlag, 2006. 

-- Janjetović, Zoran. “Dimitrije Ljotić – ein antieuropäischer Europäer unter 
jugoslawischen Politkern“. Attraktionen und Irritationen. Europa und sein 
Südosten im langen 19. Jahrhundert, ed. Harald Heppner, 179–194. Berlin: 
Peter Lang, 2019. 

-- Janjetović, Zoran. „Dimitrije Ljotić and World War II“. Istorija 20. veka 1/2018, 
93–118. doi: 10.29362/ist20veka.2018.1.jan.93-118 

-- Janjetović, Zoran. “The Exploitation of Economy and Manpower in the Ter-
ritory of Yugoslavia during the Second World War. Historiographical Over-
view. Results and Pending Research“. Südost-Forschungen 77/2018, 253–
269. doi: 10.1515/sofo-2018-770116

-- Janjetović, Zoran. „U skladu sa nastalom potrebom“... Prinudni rad u okupi-
ranoj Srbiji 1941–1944. Beograd: Institut za noviju istoriju Srbije, 2012.

-- Jovanović, Žarko S. Neostvareni ratni ciljevi Draže Mihailovića u Srviji 1941–
1945. Beograd: Institut za noviju istoriju Srbije, 2001 (cyrillic)

-- J.R.R. Tolkien Encyclopedia. Scholarship and Critical Assessment,  ed. Michael 
D. C. Drout. Abington: Taylor and Francis Ltd, 2006.

-- Kuljić, Todor. Fašizam. Socioliško-istorijska studija. Beograd: Nolit, 19872.
-- Lacko, Mikloš. „Fašizam u istočnoj i srednjoj Evropi. Prilog opštoj definiciji 

fašizma“. Marksistička misao 3/1986, 120–135.
-- Larousse Encyclopedia of Mythology. London: Batchworth Press Ltd, 1959.
-- Linne, Karsten, Florian Dierl. “Einleitung“. Arbeitskräfte als Kriegsbeute: Der 

Fall Ost- und Südosteuropa 1939–1945, eds Karsten Linne, Dierl, Florian, 
7–14. Berlin: Metropol, 2011.

-- Manošek, Valter. Holokaust u Srbiji. Vojna okupaciona politika i uništavanje Je-
vreja 1941–1942. Beograd: Službeni list, 2007. 

-- Obradović, Marija, Nada Novaković. “Milan Nedic’s Quisling Regime and 
Forced Labor in Serbia from 1941 to 1944“. E-Journal of International and 
Comparative Labor Studies 3, 2019, 85–113.



206

ТОКОВИ ИСТОРИЈЕ  3/2020. 193–207

-- Payne, Stanley G. A History of Fascism 1914–1945. London, New York: Rut-
ledge, 2003.

-- Schlarp, Karl-Heinz. Wirtschaft und Besatzung in Serbien 1941–1944. Ein Be-
itrag zur nationalsozialistischen Wirtschaftspolitik in Südosteuropa. Stutt-
gart: Franz Steiner Verlag, 1986.

-- Shepherd, Ben. Terror in the Balkans. German Armies and Partisan Warfare. 
Harvard: Harvard University Press, 2012. 

-- Taylor, James, Warren Shaw. A Dictionary of the Third Reich. London: Graf-
ton, 1988.

-- Van Dartel, Geert. “Nationalities and Religion in Yugoslavia”. Yearbook of Eu-
ropean Studies 5/1992, 23–46.

-- Velimirović, Nikolaj. Nacionalizam svetog Save. Beograd: Mala narodna bib-
lioteka, 1994. (cyrillic)

-- Who Were the Fascists. Social Roots of European Fascism, eds Stein Ugelvik 
Larsen, Bernt Hagtvet, Jan Petter Myklebust. Bergen, Oslo, Tromsø: Univer-
sitetsforlaget, 1980.  

-- Zundhausen, Holm. Istorija Srbije od 19. do 21. veka. Beograd: Clio, 2008. (cy-
rillic)

-- Žerjavić, Vladimir. Population Loses in Yugoslavia 1941–1945. Zagreb: Dom i 
svijet, 1997.

-- Živković, Nikola. Ratna šteta koju je Nemačka učinila Jugoslaviji u Drugom 
svetskom ratu. Beograd: Institut za savremenu istoriju, 1975.



207

Zoran JANJETOVIĆ ON LISTS, INDEXES, AND QUALITY: IS THERE A CONNECTION?

Резиме

Зоран Јањетовић

О листама, индексима и квалитету:  
да ли су повезани? 

Апстракт: Полазећи од аргументоване критике једног од 
радова са Web of Science Core Collection, чланак преиспитује 
да ли постоји веза између квалитета радова, часописа у 
којима се објављују, спискова на којима се часописи налазе 
и индекса који бележе те радове, правећи често неоправ-
дану рекламу ауторима који то не заслужују. Аутор се бави 
лошим последицама такве кратковиде праксе и залаже се 
за сталну ревизију листа и индекса које уважава Мини-
старство просвете, науке и технолошког развоја Републи-
ке Србије, да би се повећала њихова релевантност као ме-
рила академских постигнућа. 

Кључне речи: часописи, листе, индекси, методологија, 
принудни рад 

У овом раду аутор предлаже преиспитивање ваљаности ли-
ста и индекса научних часописа које подржава Министарство про-
свете, науке и технолошког развоја Републике Србије. Полази од тога 
да објављивање радова у часописима са поменутих листи може да 
заведе на погрешно вредновање, тј. да објављивање у добрим, али 
за потребе наше науке некомпетентним часописима, појединим ис-
траживачима може донети незаслужене бодове или уочљивост. Сама 
чињеница да је часопис на некој листи или индексу може да зава-
ра мање стручне, посебно иностране читаоце, да резултате радо-
ва објављених у таквим часоисима некритички прихватају и даље 
шире, чинећи тако медвеђу услугу науци. Ради илустрације опасно-
сти које носе поједини радови непровереног квалитета на одређе-
ним листама и индексима, аутор подвргава добро утемељеној кри-
тици један чланак из поља своје стручности. На основу тог примера 
још једном пледира за опрез при поклањању поверења квалитету 
чланака само на основу тога што су објављени у часопису који је на 
некој листи или индексу. 


